به گزارش شهرآرانیوز، آماده سازی مدارس برای ورود کلاس اولیها از جمله دغدغههایی است که هر مدرسه و مدیرش در شروع سال تحصیلی جدید دارد و بیش از آن، والدین به این موضوع اهمیت میدهند تا فرزندشان با خیالی آسوده پا به خانه دوم خود بگذارد. در این باره هرچند عملکرد مدیران و آموزش و پرورش هر ناحیه، میان مدارس غیردولتی و دولتی، گاهی تفاوت از زمین تا آسمان است، اما همچنان عمده دانشآموزان در مدارس دولتی تحصیل میکنند. از این منظر بر خود لازم دیدیم وضعیت مدارس مشهد و استان را در رابطه با آماده سازی برای ورود کلاس اولیها بررسی کنیم؛ چرا که معتقدیم نوع برخورد معلمان، شرایط مدرسه و همراهی والدین در این مسیر برای دختران و پسران شیرین و هفت ساله سرزمینمان، حکم سنگ زیرین آسیا دارد و میتواند آنها را به افرادی پویا و اهل یادگیری در محیط اجتماعی مدرسه تبدیل سازد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی درباره آخرین وضعیت آماده سازی مدارس ابتدایی و به طور ویژه کلاس اولیها به شهرآرانیوز گفت: در موضوع آمادهسازی نوآموزان کلاس اولی، فراخوانی به خانوادهها در مشهد و استان از طریق مراکز پیش دبستانی زدیم تا کودکانی که این دوره را تجربه نکردند، طی بازه یک ماهه شهریور، در محیطهای پیشدبستانی حضور یابند و با محیط مدرسه آشنا شوند که با استقبال خوبی از سوی خانوادهها مواجه شد.
زهرا شوشتری افزود: علاوه بر این، کلیپهای آموزشی کوتاه و جذاب و کارتونی تحت عنوان «بازگشت به مدرسه» تهیه و از دو هفته گذشته به صورت گسترده در کانالها و شبکههای مختلف پخش شده است تا کودکان برای شروع سال تحصیلی میل و رغبت بیشتری داشته باشند. در کنار این، هفته اخیر، برنامه آموزش خانواده و معلمان نیز با عنوان «اکساوان» آغاز شده است که نخستین رویداد بازیوارسازی در مبحث ریاضی است تا معلم و والدین نحوه آموزش ریاضی را از طریق بازی یادبگیرند تا معلم در کلاس درس و والدین در خانه، به صورت منسجم و همراه با بازی، آموزش ریاضی را پیش بگیرند و کودک دچار چالش یادگیری نشود و محیطی لذتبخش و مؤثر برای یادگیری کودکان فراهم شود.
شوشتری در ادامه به طرح توانمندسازی نیروی انسانی با عنوان «توانا» به منظور ارتقاء مهارتهای معلمان و مدیران در زمینههای مختلف از جمله هوش مصنوعی در آموزش و آموزشهای یادگیری معکوس اشاره کرد و ادامه داد: این طرح بر بهبود فضای آموزشی، چیدمان کلاسها و شناخت نیازهای رشد دانشآموزان تمرکز دارد و در پنج محور اصلی برای مدیران، معلمان، راهبران، کارشناسان و معاونین آموزشی در نواحی مختلف آموزشی مشهد و شهرستانها اجرا میشود.
طرح «حامی» نیز از جمله اقدامات توانمندسازی دانشآموزان با هدف حمایت مستمر پایههای مختلف آموزشی در درسهای کلیدی ریاضی، فارسی و علوم است که شوشتری به آن اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف جلوگیری از تکرار مشکلات یادگیری و ارتقاء شاخصهای آموزشی در دانشآموزانی که در کارنامه خود «نیازبه تلاش» ثبت شده بسیار موثر بوده و با پیگیریهای انجام شده در نیمسال دوم، رشد خوبی از این دانشآموزان را شاهد بودیم و این مسیر یادگیری در تابستان هم انجام شده است.
وی با بیان این مطلب که تمامی این طرحها در مشهد و استان در تمامی پایههای ابتدایی در حال انجام و پیگیری است در خصوص کارویژه آموزش و پرورش استان برای کلاس اولیها توضیح داد: در طرح «توانا» بخشی از ماموریت معلمهای پایه اول، شناخت دانشآموزان خود در سال تحصیلی جدید است تا با مسائل شناختی و مهارتی آنها آشنا شود که این طرح با حضور مدرسین روانشناسی کودک، هماکنون در مشهد و استان برای آگاهی بخشی معلمان در حال برگزاری است تا به بهترین شکل ممکن با نوآموزان ارتباط برقرار کنند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اضافه کرد: نخستین کاری که معلم پایه اول باید انجام دهد ایجاد محیط امن برای دانشآموز است که آموزش مخصوص به خود را دارد. همچنین اجتماعات یادگیری معلمان که از سال گذشته ایجاد شده، مخصوص معلمان همپایه است. یکی از اقداماتی که در این گروه انجام میشود طرح و رفع چالشهای همان پایه است. مثلا معلمهایی که پایه اول را تدریس میکنند یک گروه مشترک دارند و مسائل و چالشهای خودرا با یکدیگر در میان میگذارند که این همگروهی در طول سال برقرار است.
شوشتری در مورد اثرات و بازخوردهای این برنامه که در قالب طرح «توانا» برگزار شده ابراز کرد: طرح «توانا» به حلقه مفقوده خانواده نیز توجه کرده است و سعی کرده با همراهی معلم و خانواده به توانمندسازی دانشآموزان کمک کند تا میزان آگاهی والدین نیز برای ورود فرزندش به مدرسه افزایش یابد. این طرح از سال جاری آغاز شده و در سالهای آینده نیز ادامهدار است، به گونهای که توانمندسازی معلمان و خانوادهها در طول سالها ادامه دارد و به صورت مستمر مطالب آموزشی و تجربی در گروههای آموزشی به اطلاع همکاران میرسد.